Apr
20
2011

Berubah Ke Arah Yang Lebih Baik

Salam sejahtera. Dalam kehidupan ini kita memang perlu sentiasa memberikan peringatan kepada orang lain untuk berubah daripada keburukan kepada kebaikan. Itu sememangnya menjadi tanggungjawab kita sebagai seorang muslim untuk  saling nasihat menasihati kepada saudara kita yang lain. Kalau masing-masing bersikap pentingkan diri sendiri tidak mahu mengambil tahu hal orang lain maka akan rugilah bagi orang yang melakukan sedemikian.

Kita perlu sentiasa mengubah diri kita sendiri untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Tidak susah untuk melakukan berubah jika ia dilakukan dengan cara yang betul. Memang semua orang tidak sempurna tapi sekurang-kurang kita perlu berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik kan?

1) Mulalah dengan mengubah diri sendiri supaya anda  menjadi lebih yakin dengan diri anda sendiri. Orang lain juga akan lebih yakin dengan diri anda. Ini kerana mana mungkin jika anda mahu mengajak orang lain untuk berubah sedangkan diri anda sendiri masih  berada  pada takuk yang lama. Nanti orang akan cakap yang anda ni seorang yang cakap tidak serupa bikin. Cakap pandai tapi buat sendiri tak pandai.

2) Mula melakukan perubahan secara perlahan-lahan dahulu. Tidak dinafikan sememangnya sukar untuk terus berubah dalam masa yang singkat atau dalam tempoh sekelip mata saja. Jika ia dilakukan secara perlahan-lahan, dengan izin Allah anda akan dapat berubah seperti apa yang anda inginkan. Walaupun perlahan, anda akan dapat mengalami perubahan yang besar dalam diri anda.

3) Lakukan perubahan pada masa sekarang juga. Jangan bertangguh untuk tempoh yang lebih lama lagi. Ini kerana semakin lama anda bertangguh untuk berubah maka ia akan menjadi semakin melarat dan semakin susah untuk melakukannya. Perkara yang kecil akan jadi lebih besar jika ianya terus dibiarkan. Jadi, ambillah masa yang ada sekarang untuk berubah dan mendapat hasil yang baik pada masa akan datang.

4) Berusaha untuk berubah dengan niat yang ikhlas dan lakukannya dengan bersungguh-sungguh. Anda perlu memaksa diri anda untuk berubah dengan sepenuh hati. Jika diri anda tidak dipaksa anda seolah-olah memanjakan diri anda untuk berubah. Nafsu anda juga akan menjadi semakin degil jika tidak dipaksa. Kawal nafsu anda dan jangan biarkan nafsu yang mengawal diri anda.

5) Apabila anda telah berjaya melakukan perubahan dalam diri anda maka anda perlu mengulangi perubahan tersebut sehingga ia akan menjadi sebati dengan diri anda. Jika perubahan itu hanya dibiarkan begitu sahaja, anda hanya akan berjaya untuk berubah seketika sahaja dan selepas itu anda akan kembali kepada takuk yang lama. Oleh itu, jangan sia-siakan perubahan yang telah anda lakukan. Anda perlu sentiasa melakukannya.

Sebagai kesimpulan, anda perlu berubah untuk menjadi orang yang lebih baik kerana ia adalah sangat dituntut dalam islam. Tapi jangan pula anda berubah kerana disebabkan oleh orang lain.  Anda perlu ikhlas untuk berubah demi kebaikan diri anda sendiri juga. Selepas itu bolehlah anda mengajak orang lain pula untuk berubah seperti anda. Jika ia dilakukan dengan niat dan cara yang betul, insyaallah orang lain akan dapat berubah seperti yang anda harapkan. Anda juga akan mendapat ganjaran pahala jika anda berjaya mengajak orang lain berubah ke arah yang lebih baik. Semoga artikel ini bermanfaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

Komen

7 Responses to “Berubah Ke Arah Yang Lebih Baik”

  1. Mrs.Ayie says:

    Kadang-kadang rasa mahu berubah, tapi hati selalu cakap tunggu dulu, tunggu dulu.

    Padahal, tak tahu esok masih ada ke tidak untuk berubah.

    • Nik Thoha says:

      Em betul tu..Kadang2 kita suka sangat bertangguh untuk berubah ke arah lebih baik. Sedangkan kita tidak tahu yang hari esok masih ada atau tidak. Semoga apa yang kita lakukan akan mendapat keberkatan.. :)

  2. afzal laidin says:

    untuk berubah perlu ada displin diri yang kuat. kalau tida, tak dapat bertahan dengan perubahan utk jangka masa lama.
    afzal laidin recently posted..3 Teknik FB Marketing Yang Perlu Dielakkan

    • Nik Thoha says:

      Terima kasih. Saya setuju dengan pendapat yang diberikan. Dengan memiliki disiplin yang kuat akan dapat membantu kita untuk berubah. Bukan hanya sekejap saja tapi untuk tempoh yang lama.

  3. danny says:

    assalamualaikum wbh :), saya hari – hari bila bangun dari tidur ?, fikiran sangat amat terganggu, saya rasa pelik semacam dengan diri saya, saya cuba untuk mulakan kehidupan baru, tetapi saya rasa tidak boleh sangat untuk teruskan, saya macam tidak ada semangat dan keyakinan diri saja, apa yang saya perlu buat ?, terima kasih!.

    • Nik Thoha says:

      Wsalam. Rasa kurang keyakinan diri itu sememangnya perkara biasa dalam hidup kita. Memang sukar untuk berubah secara mendadak. Sebab tu saya tulis dalam artikel tersebut mengenai perubahan secara perlahan2. Lakukan sedikit demi sedekit lama2 kita akan biasa. Jika perlu, cari rakan2 atau orang yang rapat dengan anda untuk sama2 memberi sokongan kepada anda untuk berubah. :)
      Nik Thoha recently posted..Kelebihan Al Quran Digital Read Pen

      • danny says:

        insyallah, harap Allah S.W.T menunjuk jalan yang benar dan lurus pada diri saya dan kita semua, amin, saya cuba sedaya – upaya saya :), terima kasih Nik Thoha kerana menasihati.

Leave a Reply


CommentLuv badge