Apr
02
2010

Cara Mengatasi Rasa Rendah Diri

Hari ni saya merasa agak bosan jadi saya ambik masa dok buka you tube kejap. Jadi dalam dok belek-belek video kat you tube tu terjumpa video motivasi dari Dato’ Dr Fadzilah Kamsah ni. Saya rasa ianya agak menarik untuk dikongsikan disini yang agak menarik untuk dikongsikan kerana sememangnya niche blog ini lebih kepada niche motivasi sebenarnya. Video motivasi ini agak menarik kerana ianya membincangkan cara-cara untuk kita mengatasi rasa rendah diri di dalam diri ini. Anda boleh tengok video-video ni di bawah.

Bahagian 1:

http://www.youtube.com/watch?v=UhYlhhST0AM&feature=related

Bahagian 2:

http://www.youtube.com/watch?v=00CoWpjj750&feature=related

Bahagian 3:

http://www.youtube.com/watch?v=jVXYzl6LSRY&feature=related

Bahagian 4:

http://www.youtube.com/watch?v=dZK_hACEv6k&feature=related

Selepas mendengar video-video motivasi dari Dato’ Dr Fadzilah Kamsah ini saya merasa agak lebih bersemangat dalam diri ini. Saya harap anda pun begitu juga ya. Terutamanya apabila mendengar tentang merasa rendah diri dan sifat pemalu ini. Setiap orang sudah semestinya mempunyai rasa malu dan rendah diri ini dan ianya adalah normal. Jadi ianya bergantung kepada anda untuk mengatasinya. Anda sebenarnya boleh meningkatkan keyakinan dalam diri anda. Ni tips-tips dari saya pula cara untuk mengurangkan rasa rendah diri ini:

Ubah penampilan diri anda

Ya, penampilan memainkan peranan dalam meningkatkan keyakinan didalam diri anda. Penampilan disini bermaksud penampilan luaran yang orang lain boleh nampak anda. Biasanya anda akan merasa rendah diri sebab anda rasa anda tak lawa la, anda tak pandai bergaya la dan macam-macam lagi. Jadi anda kena ubah penampilan anda dulu ye. Ubah gaya anda berpakaian biar kemas. Ni kalau pakaian pun selekeh macam mana orang lain nak yakin dengan kita betul tak? Jadi anda pun mula la rasa rendah diri dan malu..hehe. Ubahlah penampilan anda bagi meningkatkan keyakinan dalam diri anda.

Banyakkan bergaul dengan orang lain

Biasanya orang yang merasa rendah diri ini jarang untuk bergaul dengan orang lain mungkin sebab malu agaknya. Apa yang nak dimalukan orang lain pun manusia sama macam kita juga. Disebabkan kurang pergaulan inilah yang menyebabkan anda rasa mudah tidak yakin untuk berdepan dengan orang lain. Pergaulan disini bukannya pergaulan bebas ye. Jangan salah faham pulak..hehe. Maksud saya jangan duduk sorang-sorang pergi cari kawan-kawan boleh borak-borak dengan mereka keluar jalan-jalan makan-makan ke. Pergaulan yang saya maksudkan juga adalah anda kena belajar hidup bermasyarakat. Kalau jumpa siapa kat tepi rumah tu tegur-tegur la bagi salam pun cukup. Kalau boleh tolong dia wat kerja apa-apa lagi baik.

Jangan pandang orang lain terlalu hebat

Bila anda selalu melihat yang seseorang tu terlalu hebat maka anda akan merasa rendah diri jika dibandingkan dengan diri anda yang mungkin. Percayalah cakap saya. Saya sendiri pun pernah mengalaminya. Contohnya di dalam pelajaran ke anda tengok kawan anda terlalu bijak dan hebat dan anda akan mula membandingkan dia dengan diri anda. Dan selepas tu anda merasa tertekan dan merungut didalam hati kenapa la aku tak sehebat dia.. Disitu anda dah mula rasa rendah diri dengan kawan anda. Tak pun jika kawan anda tu terlalu macho sangat kalah artis-artis kat malaysia ni kot dan anda nak jugak membandingkan dia dengan diri anda. Anda akan merasa rendah diri disitu..hehe. Jadi jangan terlalu memandang orang lain terlalu hebat. Sikit-sikit boleh

Long I worked the? D generic online pharmacy control does oil this can.

la kot.

Kurangkan sifat malu yang berlebihan

Saya tak dapat nak menafikan didalam diri setiap orang itu ada rasa malu. Kalau nak malu tu memang boleh kerana malu ni pun sebahagian daripada iman. Yang jadi tak bagusnya malu tak bertempat ni. Nak jumpa orang tu malu, nak jumpa orang ni malu, habis nak jumpa semua orang nak malu-malu kot. Jadi malu keterlaluan ni adalah sebab tak biasa bergaul dengan orang lain. Asyik dok sorang-sorang je. Ada yang lagi teruk bila buat dosa tak rasa malu pulak. Jadikan malu itu sebagai pelindung untuk anda dari melakukan dosa. Bila anda dapat mengurangkan rasa malu yang keterlaluan di dalam diri anda insyaallah rasa rendah diri didalam diri anda akan dapat dikurangkan. Dn an ianya akan meningkatkan keyakinan didalam diri anda untuk berdepan dengan orang lain.

Banyakkan berdoa kepada Allah

Sebagai seorang hamba yang banyak melakukan dosa kita hendaklah selalu berdoa kepada Allah agar diberikan keampunan olehNya. Sentiasalah berdoalah supaya diberikan kekuatan didalam diri kita ini supaya tidak merasa rendah diri bila bedepan dengan orang lain. Dengan doa ini ia dapat meningkat keyakinan kita dalam menghadapi hidup ini. Jangan jadikan rasa rendah diri itu sebagai satu kelemahan didalam diri anda kerana anda juga yang akan rugi kerana anda memerlukan satu keyakinan didalam diri bagi menghadapi kehidupan yang penuh dengan dugaan dan cabaran ini.

Jadi adalah diharapkan dengan perkongsian ini saya dapat memberi sedikit sebanyak manfaat kepada anda semua tentang cara mengatasi rasa rendah diri didalam diri anda. Saya tahu anda boleh meningkatkan keyakinan didalam diri anda!!! Sama-samalah kita jadi orang yang berani dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Insyaallah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

Komen

8 Responses to “Cara Mengatasi Rasa Rendah Diri”

  1. azizan4444 says:

    tip s yg menarik..rendah diri jgk perlu kdg2 terutama smsa nk menuntut ilmu dr org yg lg terer..klu xde lgsng sifat rndah..msti nk lawan je ckp tok guru..hehhe

  2. suri says:

    salam..hurm dah dengar,makanya perlulah di perbaiki mana2 yg kurang tu..

    terima kasih atas info tersebut.dah dapat aurea motivasi semula..Alhamdulillah..

  3. azli says:

    tq thoha,.,aku mmg ade mslh ni pn,.,.

  4. puteri salju says:

    salam..ha’ah , malu kalu tak bertempat memang susah..2pasal laa aku ngah cari tips nak buang perasaan yang kdg2 tak btmpt ney…hu3

    • Thoha says:

      malu tu normal la bagi setiap orang tapi kalau malu tak bertempat ni memang susah sikit..saya pun kadang2 malu tak bertempat jugak..hehe

Leave a Reply


CommentLuv badge