Aug
11
2011

Cara Penulisan Artikel

Assalamualaikum.

Jika anda memasuki mana-mana blog atau laman web, anda akan dapat melihat cara penulisan artikel dari seorang penulis itu adalah berbeza-beza. Masing-masing mempunyai gaya penulisan mereka yang tersendiri. Topik yang dikongsikan hampir sama dengan penulis-penulis lain, tapi ianya diolah mengikut gaya dan kreativiti sendiri.

Apa yang saya ingin kongsikan dengan pembaca dalam artikel ini adalah mengenai tips dan cara penulisan artikel. Iaitu penulisan artikel yang pendek atau panjang. Kita tidak boleh menganggap penulisan artikel yang pendek itu tidak bagus, artikel panjang pula bagus. Begitulah juga sebaliknya. Ini kerana setiap artikel sama ada pendek atau panjang, masing-masing ada kelebihannya yang tersendiri.

Jika anda seorang penulis, cara anda menulis artikel sama ada panjang atau pendek artikel yang anda tulis itu tidak kisah, kerana apa yang lebih penting adalah ilmu atau informasi yang anda cuba sampaikan dalam penulisan itu akan sampai kepada pembaca. Ini kerana setiap pembaca juga mempunyai minat yang berbeza-beza. Ada yang sukakan artikel yang pendek dan ada juga yang lebih seronok membaca artikel panjang. Penulisan sesuatu artikel itu panjang atau pendek bergantung kepada situasi.

Menulis Artikel Yang Pendek

Pembaca blog anda boleh jadi datang dari pelbagai latar belakang dan golongan yang berbeza. Jadi pemikiran mereka juga adalah berbeza-beza. Penilaian mereka terhadap artikel yang anda tulis bergantung kepada pembaca bagaimana mereka menilainya. Anda tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang, tapi anda mampu buat yang tebaik supaya semua orang akan berpuas hati.

Anda boleh lihat ada golongan pembaca yang lebih sukakan artikel yang ringkas dan pendek saja. Mereka lebih gemar memilih untuk membaca artikel yang pendek berbanding artikel yang panjang. Biasanya pembaca lebih suka kepada artikel yang pendek ini kerana mereka tidak mempunyai banyak masa untuk membaca artikel-artikel yang lebih panjang. Mereka  mahu biarlah cepat siap dan selesai apa yang mereka baca itu.

Ada juga pembaca yang suka memilih kepada artikel yang pendek kerana mereka akan merasa cepat bosan jika terpaksa membaca artikel yang panjang-panjang. Mereka mahu apa yang mereka baca itu cepat mudah dan cepat difahami. Dalam ayat yang mudah mereka mahu  artikel itu terus ‘straight to the point’ saja apa yang ingin disampaikan tanpa perlu huraian yang panjang lebar.

Menulis Artikel Yang Panjang

Membaca adalah satu hobi yang menyeronokkan. Sebagai penulis, sudah tentu ada mahu pembaca yang membaca hasil penulisan anda berasa seronok dengan apa sahaja artikel yang anda tulis. Ada pembaca yang memang hobinya adalah suka kepada membaca. Membaca dapat memberikan sesuatu kepuasan yang luar biasa kepada mereka. Mereka akan membaca selagi apa yang mereka baca itu memberi manfaat kepada diri mereka.

Ada golongan pembaca yang memang suka membaca artikel-artikel yang panjang. Ini kerana mereka memang suka kepada tabiat membaca. Mereka akan baca apa sahaja artikel yang menarik minat mereka. Tidak kisah artikel itu panjang sekalipun tapi oleh mereka minat, mereka akan tetap membacanya sehingga habis. Mereka juga mahu memahami sesuatu topik yang dikongsikan dalam artikel dengan lebih mendalam. Setiap huraian yang anda tulis akan dibaca satu persatu untuk lebih memahami.

Setiap pembaca mempunyai pemikiran yang berbeza-beza. Mereka akan sentiasa berfikir apa yang dapat memberi menfaat kepada mereka. Pembaca yang suka membaca artikel-artikel yang panjang kerana dalam pemikiran mereka jika lebih banyak yang mereka baca maka akan lebih banyak ilmu dan informasi yang mereka akan dapat. Mereka suka banyak membaca kerana mahu menambahkan ilmu pengetahuan dalam diri mereka.

Sebagai kesimpulan, ianya bergantung kepada seorang penulis sama ada mahu menulis artikel yang pendek atau panjang kerana kategori pembaca adalah berbeza-beza. Yang penting  apa yang anda cuba sampaikan dalam artikel itu akan dapat diterima dan difahami oleh pembaca. Anda boleh menulis artikel yang pendek atau panjang bergantung kepada topik yang anda cuba sampaikan. Ada topik yang tidak perlu ditulis panjang, dan ada pula topik yang memang memerlukan huraian yang panjang.

Menarik pembaca untuk membaca artikel yang anda tulis adalah sangat penting. Kalau tiada orang yang membaca maka tiada apa-apa hasil dari penulisan anda itu. Jangan risau kerana selagi didunia ni ada orang yang suka membaca, penulisan artikel anda tidak akan sia-sia. Semua orang akan mendapat manfaatnya dari penulisan anda.

Jika anda seorang penulis, anda lebih suka menulis artikel yang pendek atau panjang? Jika anda seorang pembaca pula, anda suka membaca artikel pendek atau panjang? Boleh kongsikan pandangan anda melalui komen dibawah. Mari kita sama-sama berkongsi pandangan dan pendapat masing-masing. InsyaAllah semoga ia akan dapat memberi manfaat untuk kebaikan kita bersama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

Komen

17 Responses to “Cara Penulisan Artikel”

  1. puanbee says:

    saya suka baca , kalau dah sampai ke satu2 blog tu tajuk best saya baca je artikle tu panjang atau pendek tak kisah ..cuma kalau pendek sgt pun tk de isi apa2..so nak baca apa ? saya suka kalau artikle panjang tapi cara tulis tu kemas , teratur dan tidak berselerak.. senang nk baca dan ada bold tuk isi2 penting ..
    puanbee recently posted..Senyum Terima Testimoni VCO (Virgin Coconut Oil)

  2. nizamghazi says:

    Artikel yang kemas, maksud sy penulisan yg sgt baik dan kemas. Lyarsukses mmg terbaik dalam penulisan :)

    Sy punya artikel ikut mood dan kepentingan isi.
    Ada yg pendek dan ada yang panjang
    nizamghazi recently posted..Mesej Paling Meruntumkan Jiwa

  3. nuriz says:

    saya memang tak pandai menulis panjang2, kdg2 je ada idea. sangat kagum dgn penulisan orang lain yang lebih menarik dan santai.
    nuriz recently posted..Edit Gambar Menjadi Kepingan dengan photoshop

  4. abu asen says:

    saya baca ikut maklumat yang saya nak cari. tapi kalau menulis idea selalu tersekat. jadi terkeluarlah yang pendek-pendek ja,
    abu asen recently posted..Ramadhan ya Ramadhan

  5. Nine says:

    saya agak lemah dalam penulisan…tak tahu nak tarik pembaca camna…bro thoha penulisan dasyat even amik kos sains komp…dua2 kira boleh..untunglah :)

    • Nik Thoha says:

      saya tengok bro hebat dalam designer. saya tak hebat sangat menulis ni masih banyak yang kena belajar lagi. walaupun saya pelajar dalam bidang it tapi saya minat menceburi bidang penulisan ni. :)

  6. zik says:

    idea yang dijana dalam penulisan memang berbeza-beza… apa yang menjadikan blog itu mesra dikunjungi ialah beberapa elemen2 yang berjaya menarik perhatian pembaca..itu kena cari apakah resepi itu???hasilnya panjang atau pendek artikel sudah tidak menjadi alasan…
    zik recently posted..Siapa pencipta penyepit klip kertas

  7. Izwan says:

    pendek ke panjang sy minat baca sepintas lalu cari isi2 je..melainkan kalau entri tu ada feel tersendiri.. taip point by point pn menarik,mudah nak tau apa isinya..
    Izwan recently posted..Panduan Keselamatan WordPress 1.0 @eizil

  8. Ali ridha says:

    sejak jadi penulis blog.dah
    reti nak panjang dan pendekkan
    artikel.mengikut masa dan
    sambungan internet.
    Ali ridha recently posted..Usia domain dan pagerank sah

  9. eiela says:

    saya tak kira, panjang ke pendek, saya tetap baca. tapi kalau meleret sangat, malas jugak kadang-kadang tuh.
    eiela recently posted..Anak Muda Yang Terjerat

  10. bEe says:

    bEe pulak tgk mood
    Kalau berjela tu alamat idea menulis berjela

    Kalau skit je maknanya takde mood hehehe’

    Tp kat blog biasanya kena pendekkan cerita sbb kdg2 org tak baca pun

Leave a Reply


CommentLuv badge