Aug
09
2010

Puasa Mendidik Nafsu Yang Degil

Assalamualaikum.

Bulan Ramadhan Al-Mubarak sudah semakin menghampiri kita. Bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini akan mendidik kembali nafsu manusia yang sering bermaharajalela dalam diri manusia sepanjang tahun. Puasa akan mendidik kembali nafsu manusia kerana nafsu sangat degil dan susah untuk tunduk kepada perintah Allah sejak ia mula-mula diciptakan lagi. Sebagai orang yang beriman, bulan Ramadhan adalah bulan yang diperintahkan untuk berpuasa dan mendidik nafsu supaya mengikut perintah Allah dan meninggalkan laranganNya.

Di sini saya ingin berkongsi mengenai kisah akal yang mudah tunduk kepada perintah Allah dan nafsu yang sangat degil untuk tunduk kepada perintah Allah semasa ia mula-mula diciptakan oleh Allah.

Sesungguhnya Allah telah menciptakan akal, maka Allah telah berfirman yang bermaksud: “Wahai akal mengadaplah engkau.” Maka akal pun mengadap kehadapan Allah, kemudian Allah berfirman yang bermaksud  “Wahai akal berbaliklah engkau!”, lalu akal pun berbalik.

Kemudian Allah berfirman lagi yang bermaksud: “Wahai akal! Siapakah aku?”. Lalu akal pun berkata, “Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah.” Lalu Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau.”

Setelah itu Allah menciptakan pula nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud: “Wahai nafsu, mengadaplah kamu!”. Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri.

Kemudian Allah berfirman lagi yang bermaksud: “Siapakah engkau dan siapakah Aku?”. Lalu nafsu berkata, “Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau.”

Setelah itu Allah menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah berfirman yang bermaksud: “Siapakah engkau dan siapakah Aku?”. Lalu nafsu berkata, “Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau.”

Lalu Allah menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu” selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah berfirman yang bermaksud: “Siapakah engkau dan siapakah Aku?”. Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, “Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku.”

Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahwa nafsu itu adalah sangat degil  dan engkar kepada perintah Allah. Oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu yang berada dalam diri kita itu, jangan biarkan nafsu itu yang mengawal diri kita, sebab kalau nafsu yang mengawal  dan membawa kita ke arah keburukan kita maka kita akan mendapat kemurkaan dari Allah.

Berpuasa adalah cara untuk mendidik dan menundukkan nafsu yang degil. Apabila berpuasa, kita tidak mengikut keinginan nafsu seperti makan dan minum sebaliknya kita mengikut perintah Allah supaya berpuasa di bulan Ramadhan. Maka dengan itu, nafsu telah dididik untuk berpuasa dan mengikut segala perintah Allah. Gunakan sebaiknya bulan Ramadhan yang bakal tiba untuk mendidik nafsu yang degil ini supaya kita akan mendapat banyak keberkatan di bulan Ramadhan kali ini.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

Komen

19 Responses to “Puasa Mendidik Nafsu Yang Degil”

  1. hanif says:

    Wah ..jahat betul nafsu yek..baru tahu kisah ni,skamat menyanbut ramadhan buat tuan rumah

  2. pawaka19 says:

    tak pernah aku dengar cerita ni..thanks for sharing

  3. syahrilhafiz says:

    menarik….thnk sharing =)

  4. Anak Akhirat says:

    Assalamu’alaikum~

    Nice sharing Akhi.
    Sebab tulah, kena tundukkan nafsu yang liar.
    Moga madrasah ramadhan ini lebih mendidik kita semua. InshaAllah.

    Thanks for sharing. :)

  5. etomyam says:

    wah, baru dengar cerita pasal penciptaan akal dan nafsu ni…menarik
    etomyam recently posted..Kemaskini Kadar Zakat Fitrah Seluruh Negeri

  6. kulanz says:

    harap-harap boleh menjaga nafsu ketika Ramadhan ni..
    Selamat menyambut Ramadhan al Mubarak..
    kulanz recently posted..Stress di Kalangan Guru

  7. tehr says:

    selepas 200 tahun disiksa dalam neraka, nafsu manusia di dunia sekarang masih juga buas dan engkar

    thanks kerana cerita yang menarik ini
    tehr recently posted..Fadhilat Bersahur

  8. ishak says:

    wah seronok baca kisah ni..baru saya tahu rupanya..thanks for info bro dan selamat berpuasa esok
    ishak recently posted..Ujian air kencing ameng spring positif dadah

  9. resep puasa says:

    puasa juga melatih kesabaran dan menguji iman

  10. suri says:

    kita harus lawan nafsu sb syaitan mmg kerjanya akan menyakat manusia sampai bila-bila pun selagi dunia belum nak kiamat

  11. bertemu lagi dengan Bulan Ramadhan yang suci, Alhamdulillah

  12. Ali ridha says:

    aku panggil Akedemi pendidik nafsu yg degil.nk
    lawan balik ni ngan AF.hehehehe………..
    Ali ridha recently posted..Selamat Berpuasa Ramadhan 1431H

  13. [...] Tazkirah Jumaat kali ini, ingin dikongsikan sebuah artikel yang bagus dari laman ini. Sama-sama kita baca, hayati dan [...]

Leave a Reply


CommentLuv badge